Alles wat je hier ziet; dat vinden wij nou interessant, en we hopen natuurlijk dat jij dat ook vindt. Alle artikelen, blogs en video’s die je hier ziet gaan over waar wij ons de hele dag mee bezig houden; solliciteren, ict-arbeidsmarkt, evenementen, it-ontwikkelingen en natuurlijk nog veel meer.
Terug naar het overzicht

Drie tips voor de ultieme motivatiebrief!

Categorieën: Blog Solliciteren

Jezelf kunnen verkopen is een belangrijke competentie. Zeker als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Een te enthousiaste verkoopstrategie kan echter ook een valkuil zijn. Wanneer je jezelf verliest, bijvoorbeeld, of wanneer je alleen maar in je eigen verhaal geïnteresseerd bent. Waar moet je dus op letten bij het schrijven van een motivatiebrief?

Ik merk het zelf in mijn werk als accountmanager. Als je de hele dag praat met mensen van uiteenlopende organisaties, is het soms verleidelijk om aannames te doen. Niet altijd verstandig. Als je iets wil verkopen, is het juist de kunst om jezelf te verplaatsen in de ander. Om je in te leven, om te ontdekken wat deze persoon belangrijk vindt en om te bedenken hoe je hem vervolgens kunt overtuigen van je kracht. Dat is ook zo bij motivatiebrieven. Natuurlijk werkt het in je voordeel als je ervaring en expertise hebt, maar als je jezelf écht goed wil verkopen, moet je oprechte interesse tonen in de organisatie waar je wil werken.

Daarom hebben we drie tips op een rijtje gezet die jouw kans op een sollicitatiegesprek vergroten. Een pakkende, overtuigende en met zorg geschreven motivatiebrief blijft tenslotte de eerste stap!

Tip 1 – Zorg voor een passend cv
Klinkt logisch, maar het wordt helaas te weinig gedaan. Verplaats jezelf in degene die jou aan moet nemen. Wat zou jij willen lezen en op basis van welke competenties, vaardigheden en ervaring zou jij jezelf uitnodigen voor een gesprek? Benadruk deze punten in je cv, maar blijf altijd eerlijk.

Sluit je cv goed aan bij de vacature? Vraag dan of een vriend of bekende de vacature wil lezen en in de rol van HR-manager wil stappen. Laat hem je cv scannen en vraag naar verbetermogelijkheden. Let ook goed op je taalgebruik. Sommige functies hebben verschillende benamingen: gebruik bij voorkeur de benaming die in de vacature wordt gebruikt. Schrijf bijvoorbeeld ‘developer’ in plaats van ontwikkelaar of programmeur. Op die manier lijk je beter bij het profiel aan te sluiten.

Conclusie: een bepaalde mate van business sense bij het maken van je cv is belangrijk.

Tip 2: Benadruk jouw toegevoegde waarde
Iedereen heeft sterke punten. En in cv’s hebben we de neiging deze sterke punten in nietszeggende rijtjes op te sommen. We noemen onszelf bijvoorbeeld hardwerkend, nauwkeurig of creatief. Of een echte teamplayer. Over het algemeen zegt dit weinig. Iedereen kan tenslotte zeggen dat hij over deze eigenschappen beschikt. Je valt pas op als je deze kwaliteiten weet te verbinden aan de organisatie. En wanneer je een relevant voorbeeld noemt waaruit blijkt dat je deze kwaliteiten inderdaad in huis hebt. Een beetje storytelling.

Een voorbeeld: ‘Ik ben een echte teamplayer. Dat uit zich in het feit dat (…). Ik denk dan ook (…) voor jullie organisatie te kunnen betekenen.’

Conclusie: met voorbeelden maak je je kwaliteiten overtuigender en je verhaal krachtiger.

Tip 3: Solliciteer alleen op functies die goed bij je passen
Solliciteren is een tijdrovende klus. Het web is bovendien bezaaid met vacatures die min of meer bij je kunnen passen. Toch is een zekere mate van realiteitszin prettig bij het selecteren van interessante functies. Zorg ervoor dat je je wensen altijd scherp op je netvlies hebt staan. En pik die vacatures eruit die goed bij jouw profiel passen en waar je daadwerkelijk kans maakt. Dat voorkomt teleurstellingen en vermindert de kans op afwijzingen.

Van urenlang doelloos rondstruinen op internet wordt bovendien niemand echt vrolijk. Stop dus al je energie in het schrijven van de ultieme motivatiebrief voor die baan die écht bij jou past.

Conclusie: solliciteer effectief en weet wat je zoekt.

Recente artikelen
op7-5-2019 10:00
1062 bekeken | 0 reacties
op30-4-2019 16:00
874 bekeken | 0 reacties

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
iSense
Publicatiedatum
03-04-2018
Reads
2134
Comments: No comments
Share
Onze updates als eerste ontvangen?

Wil jij al onze events, whitepapers en blogs als eerste ontvangen? Gebruik onderstaande button om je aan te melden voor onze maandelijkse update!

Schrijf je in

Weet u zeker dat u de pagina wilt verlaten?
U heeft wijzigingen gedaan aan het formulier op deze pagina en deze gegevens nog niet opgeslagen. Weet u zeker dat u deze pagina wilt verlaten?