Alles wat je hier ziet; dat vinden wij nou interessant, en we hopen natuurlijk dat jij dat ook vindt. Alle artikelen, blogs en video’s die je hier ziet gaan over waar wij ons de hele dag mee bezig houden; solliciteren, ict-arbeidsmarkt, evenementen, it-ontwikkelingen en natuurlijk nog veel meer.
Terug naar het overzicht

Tips voor een energieke work-out voor, tijdens én na het (thuis)werken

Categorieën: Career

Nu we allemaal thuiswerken is het belangrijk om fit te blijven. Dat draagt bovendien bij aan een goede concentratie en het houdt je natuurlijk gezond. Omdat je niet op kantoor bent, is de kans groot dat je een stuk minder beweegt. Om hier iets aan te doen, delen we in deze blog tips om vóór, tijdens én na het (thuis)werken een work-out te doen!

We horen het steeds vaker: zitten is het nieuwe roken. Op kantoor lopen we nog wel eens naar het koffiezetapparaat, maken we een ommetje tijdens de lunchpauze en gaan we één of meerdere trappen op. Maar nu veel mensen thuiswerken, is de kans groot dat je nóg minder beweegt dan op kantoor. Het koffiezetapparaat staat naast je in de keuken, lunchen doe je achter je laptop en de trap hoefje niet op.

Misschien had je al het goede voornemen om op kantoor actiever te zijn,door bijvoorbeeld met collega’s extra sportoefeningen te doen. Grote kans dat dit nog niet uitgevoerd is omdat het er toch wat vreemd uit kan zien. Maar nu we allemaal thuiswerken, kunnen we die smoes het raam uit gooien! Die bank waar je normaal op ploft na het werk om een film te kijken, kun je nu gebruiken om te sporten. Ook de muur is onderdeel van jouw eigen gym aan huis.

Tip 1 | Gebruik de muur als sportondersteuning

Tijdens het thuiswerken houden we met collega’s telefonisch en online contact. Heb je voor deze dag meerdere calls staan? Pak de telefoon op en doe tijdens je meetings de wall-sit. Op deze manier kom je even van die stoel af, train je je beenspieren en blijf je fit tijdens het werken. Heb je een laptop nodig tijdens deze oefening? Geen probleem, zorg dan dat er een tafel bij een muur staat. Zet je stoel aan de kant en voer de wall-sit uit met je eigen onzichtbare stoel. Niemand die het door heeft!

Tip 2 | Doe beenoefeningen op de stoel

Ben je die muur zat? Blijf dan op je stoel zitten en strek je benen naar voren zodat ze parallel staan op de vloer. Buig en strek je tenen vier keer en ontspan. Herhaal dit meerdere keren, je zal merken dat het steeds zwaarder wordt.

Tip 3 | Opstaan en weer zitten zonder je handen te gebruiken

Dat klinkt als geen moeilijke oefening en dat is het ook. Toch zal je na meerdere herhalingen merken dat het zitten en opstaan zonder handen zwaarder wordt.

Zie ook: 9 tips voor een productieve thuiswerkdag

Tip 4 | Tafel push-ups

Nadat je de bovenstaande oefeningen hebt gedaan, zijn je spieren lekker opgewarmd. Dan is het tijd voor een intensievere oefening: tafel push-ups! Zorg dat de korte kant van je tafel tegen de muur staat. Ga vervolgens aan de andere korte kant van de tafel staan. Plaats je handen op de rand van de tafel, buig door je armen en houd je rug recht. En voordat je het weet,voer je je push-ups uit.

Heb je even pauze nodig of wil je even je gedachten verzetten? Doe dan zwaardere oefeningen die meer tijd vragen.

Tip 5 | Climbers tegen de bank

Zet je handen op de bank en maak met je benen een renbeweging. Trek je knieën zo ver mogelijk op en herhaal dit.

Tip 6 | Squats met behulp van de bank

Een squat goed uitvoeren kan nog wel eens lastig zijn. Helemaal zonder spiegel zoals je misschien gewend bent in de sportschool. Gebruik je bank als hulpmiddel. Ga met je rug naar de bank staan en voer je squat uit. Tik met je billen de bank ligt aan en kom weer omhoog. Op deze manier zak je voldoende door je knieën en zorg je ervoor dat je de squats op dezelfde intensiteit uitvoert.

Tip 7 | De stoel of trap helpt je hartslag verhogen

Stap meerdere keren je stoel of de trap op en af. Wil je de oefening graag iets zwaarder maken? Maak gebruik van gewichtjes, zorg ervoor dat je aan beide handen hetzelfde gewicht vasthebt. Heb je geen gewichtjes thuis? Denk creatief: die fles frisdrank in de koelkast weegt toch al snel ruim een kilo.

Herhaal bovenstaande oefeningen zo vaak mogelijk, elk uur, elke dag of om de dag; het is maar net wat jij fijn vindt. Luister uiteraard wel goed naar je lichaam. Heb je de dag na je wall-sit toch wat spierpijn in je benen? Geef je spieren dan even rust en open je mini-gym de dag erna weer!

Vergeet niet dat sporten ook samen met je collega’s via videobellen mogelijk is. Daag daarom je hele team (tijdens jullie call) uit om bijvoorbeeld op de onzichtbare stoel te gaan zitten.

Deel dit artikel met je collega’s, zo motiveer je elkaar en blijft het hele team fit!

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Lisanne Schuijl
Publicatiedatum
02-04-2020
Reads
1382
Comments: No comments
Share
Onze updates als eerste ontvangen?

Wil jij al onze events, whitepapers en blogs als eerste ontvangen? Gebruik onderstaande button om je aan te melden voor onze maandelijkse update!

Schrijf je in

Weet u zeker dat u de pagina wilt verlaten?
U heeft wijzigingen gedaan aan het formulier op deze pagina en deze gegevens nog niet opgeslagen. Weet u zeker dat u deze pagina wilt verlaten?