Alles wat je hier ziet; dat vinden wij nou interessant, en we hopen natuurlijk dat jij dat ook vindt. Alle artikelen, blogs en video’s die je hier ziet gaan over waar wij ons de hele dag mee bezig houden; solliciteren, ict-arbeidsmarkt, evenementen, it-ontwikkelingen en natuurlijk nog veel meer.
Terug naar het overzicht

Online interviewen in coronatijd: met deze 5 tips helpen wij jou aan het juiste IT-talent

Categorieën: Management

Eén van de belangrijkste vaardigheden waar een manager over dient te beschikken, is volgens Harvard Business Review het vinden van de juiste mensen. Zeker nu is dat belangrijk. Ook als we niet op kantoor kunnen werken, moet de organisatie natuurlijk gewoon door blijven draaien. Gelukkig maakt de technologie het mogelijk om interviews middels videocalls te voeren. Om je met deze belangrijke taak te ondersteunen, deel ik graag 5 tips, zodat je ook gedurende de coronacrisis geschikte IT-professionals vindt voor je team.

Het is belangrijk als manager altijd te blijven zoeken naar nieuw IT-talent. Nog altijd is de vraag naar IT-professionals op dit moment hoog, terwijl het aanbod laag is. Ook in tijden van crisis doe je er goed aan om in deze sterk concurrerende markt vooruit te blijven kijken. Vernieuwing van techniek gaat immers altijd door. Zeker naarmate verspreiding van het coronavirus steeds beheersbaarder wordt, verwacht ik dat er nog meer ICT-vacatures worden uitgevraagd. Door nu alvast de eerste gesprekken online te voeren, kun je deze piek voor zijn en IT-talent in huis halen.

Tip 1 | De beste indruk krijg je niet alleen op kantoor

Het voeren van een online interview voelt in eerste instantie wellicht wat vreemd aan. Want een goede indruk van iemand krijgen, dat gebeurt toch pas als je diegene in persoon ontmoet? Maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Zo zegt Tanya Bondarouk, hoogleraar Human Resource Management aan de Universiteit Twente tegen de NOS dat je tijdens een online gesprek net zo goed een indruk kunt krijgen van hoe iemand is. Er zijn verschillende dingen mogelijk om te kijken of iemand binnen jouw team en organisatie past. Als opties benoemt Bondarouk bijvoorbeeld het geven van een casus die iemand binnen 15 minuten moet oplossen. Of het gebruik van virtual reality om bepaalde situaties te simuleren. Beschik je niet over al deze middelen, dan kun je gemakkelijk gebruik maken van TeamViewer. Zo kun je de kandidaat (letterlijk) een kijkje achter de schermen geven en laten zien hoe de systemen werken. Of maak bijvoorbeeld gebruik van Whiteboard in Microsoft Teams. Daarmee is het ook mogelijk om diverse informatie te delen.

Tip 2 | Denk aan je (online) reputatie

Omdat we nu de contactmomenten op kantoor missen, is het (online) imago van een organisatie belangrijker geworden. Bepaal daarom vóór het interview wat je wilt uitstralen naar een kandidaat. Bedenk dat hoe je overkomt op de camera, anders uitpakt dan wanneer mensen je op kantoor zien. Om professioneel over te komen, is goede belichting hierin belangrijk. Let er bijvoorbeeld op dat je achtergrond representatief eruitziet, dit zorgt ook weer voor een extra indruk van de organisatie tijdens het gesprek. En laat bijvoorbeeld video’s en foto’s zien, zodat de kandidaat een extra beleving van de organisatie krijgt. Denk verder ook aan hoe de organisatie op de andere communicatiekanalen overkomt.
Het blijkt namelijk dat ruim 70 procent van de werkzoekende Nederlanders een slecht online imago als reden zien om niet te solliciteren bij een potentiële opdrachtgever. En voor 12 procent geldt zelfs dat online reputatie voor hen de doorslag kan geven om te kiezen voor een baan. Bedenk daarom of er online genoeg informatie is te vinden over de organisatie. Zo ja, welke informatie? Middels social media, zoals Instagram en LinkedIn, kun je al veel doen om een goede indruk en sfeer van het bedrijf weg te geven.

Tip 3 | Geef voor het gesprek heldere instructies

Als er iets is waar kandidaten niet van houden, dan is dat wel onduidelijkheid. Houd het proces daarom zo simpel en overzichtelijk mogelijk. Aan te raden is om een handleiding op te stellen. Die geef je dan voorafgaand aan het gesprek aan de kandidaat. Geef daarin een korte samenvatting van welke informatie je gaat bespreken, hoelang het gesprek ongeveer duurt en hoeveel vragen gesteld worden. Licht ook toe welk videosysteem gebruikt gaat worden en bied van tevoren de mogelijkheid aan om de software te testen. Maak ook duidelijk wie wanneer belt en wie aanwezig zijn tijdens het gesprek. En wat doe je als een van de interviewers uitvalt? Hoe communiceer je onderling met elkaar? Mocht de verbinding uitvallen, wat is dan plan b? Al dit soort zaken liggen wellicht voor de hand, maar het zal je verbazen hoe vaak dit toch niet goed gaat.

Tip 4 | Kies een geschikt én veilig online videoplatform

Het kwam onlangs al veelvuldig in het nieuws. Privacy en videoplatformen blijft een heikel punt. Kies daarom voor software die ook rekening houdt met de digitale veiligheid, onder meer privacy is hierin belangrijk. Zo zijn er verschillende opties voor veilig videobellen. VPN-gids biedt hiervoor een handig overzicht van diverse platformen, waar ze tegen elkaar worden afgewogen. Als het gaat om privacy kun je bijvoorbeeld Google Hangouts beter niet gebruiken. Daarentegen raden ze wel platformen aan als GoToMeeting, Jami, Join.me en Miro.

Tip 5 | Let op deze (technische) aspecten

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt niet alleen voor de kandidaat, maar ook voor jou als interviewer. Zorg er daarom voor dat alle technische aspecten goed geregeld zijn. Denk aan een goed werkende internetverbinding. En zorg ervoor dat je klaar bent om voor de camera te zitten. Op een scherm zie je er anders uit dan in het echt. Zet bijvoorbeeld de camera van je pc op ooghoogte. Let op de belichting. Kies een goede hoek uit en let erop dat je geen last hebt van zonlicht of juist te veel schaduw. Ga ook in een ruimte zitten waar niemand je kan storen. Ben je niet aan het woord? Zet dan je geluid op mute. Ook is het aan te raden om een headset te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat niemand tijdens het gesprek last heeft van omgevingsgeluid.

Bij een online interview komen misschien wat andere zaken kijken dan je normaal gewend bent op kantoor. Maar met behulp van deze tips wil ik je graag laten zien hoe je, ondanks de fysieke afstand, elkaar nog steeds goed kunt leren kennen.

Wil je graag vrijbljivend advies of even sparren met één van onze consultants? Dat kan! Hier kun je contact met ons opnemen.

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Joost van Diest
Publicatiedatum
21-04-2020
Reads
1435
Comments: No comments
Share
Onze updates als eerste ontvangen?

Wil jij al onze events, whitepapers en blogs als eerste ontvangen? Gebruik onderstaande button om je aan te melden voor onze maandelijkse update!

Schrijf je in

Weet u zeker dat u de pagina wilt verlaten?
U heeft wijzigingen gedaan aan het formulier op deze pagina en deze gegevens nog niet opgeslagen. Weet u zeker dat u deze pagina wilt verlaten?