Recruitment blog

In 9 stappen je tarief bepalen! Hoog inzetten of jezelf in de uitverkoop zetten?

Door: Inge de Graaf,    10-02-2012

Inge de Graaf

Tarieven voor freelancers liggen erg onder druk en zijn momenteel zelfs een onderwerp van discussie in de politiek. Steeds meer freelancers komen in de moeilijkheden en komen niet meer rond. Hoe bepaal je nu een tarief, dat er voor zorgt dat je voldoende verdient zonder dat jij jezelf uit de markt prijst?

Hierbij 9 stappen die vooral startende freelancers kunnen helpen.

1. Je vaste lasten

Bereken je vaste lasten. Denk aan je normale lasten, zoals je huur/hypotheek maar ook aan verzekeringen die je nodig hebt als freelancer en bijvoorbeeld je pensioen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor freelancers kan bijvoorbeeld flink oplopen in kosten.

2. Wat ben je aan inkomsten gewend/wat wil je per maand verdienen?

Ga na wat je gewend bent om maandelijks te verdienen. Vaak ga je naar mate je meer verdient ook breder leven. Onderschat niet wat deze verandering teweeg kan brengen in jouw manier van leven.

3. Hoeveel uur denk je te werken?

Maak in een inschatting van het aantal uur dat je per jaar denkt te werken. Houd rekening met vakanties en ziekte. Ziek zijn plan je nooit, maar kan zeker van grote invloed zijn op jouw inkomsten. Bouw hiervoor altijd een reserve in. Daarnaast is het ook van belang om rekening te houden met tijd tussen opdrachten in. Opdrachten sluiten niet altijd naadloos op elkaar aan en dit kan er voor zorgen dat je een maand, misschien wel meer, inkomsten misloopt.

4. Minimaal tarief

Deel vervolgens het bedrag van stap 1 en 2 door het aantal uur (stap 3). Zo kom je op een soort minimaal tarief om het voor jezelf rendabel te maken.

5. Marktconform

Zoek uit wat marktconform is. Dit kan je doen door bijvoorbeeld opdrachten te zoeken waar je voor in aanmerking kan en wil komen en bekijk de tarieven die ervoor gehanteerd worden. Daarnaast kan je eventueel ook concullega’s benaderen die een vergelijkbaar niveau hebben. Vergelijk jezelf niet met een specialist op een bepaald vlak als je dat zelf niet bent, wees realistisch. Je kunt vooral denken aan concullega’s die je kent uit je netwerk of misschien juist in een hele andere regio wonen (die zijn vaak wat bereidwilliger omdat je geen directe concurrent bent).

6. Houd rekening met variabelen

Houd je niet vast aan je tarief en denk goed na over reiskosten voor een bepaalde klus. Het kan zo zijn dat je een opdracht hebt die misschien wel 80 kilometer reizen is. Je kosten zijn dan uiteraard een stuk hoger. Daarnaast kan het zo zijn dat een bepaalde klus een stuk zwaarder is en meer expertise vraagt dan de andere. Als je een wat simpelere klus aanneemt ga dan niet uit van het tarief dat je ook vraagt voor een zware klus. Je moet immers wel kunnen concurreren met andere kandidaten. Ook de duur van de opdracht kan van invloed zijn. Een langere opdracht zorgt voor een stuk zekerheid, wat misschien ook wel een lager tarief waard kan zijn. Je hoeft je immers geen zorgen te maken over een tussenperiode tussen opdrachten.

7. Duidelijk vastleggen

Maak altijd duidelijke afspraken over je tarief. Geef bijvoorbeeld altijd aan dat het exclusief BTW is en leg afspreken goed, schriftelijk vast.

8. Wees realistisch

Prijs jezelf niet uit de markt. Een hoog tarief is leuk voor je portemonnee maar kan ook afschrikken. Een te laag tarief kan juist weer afschrikken omdat de andere partij dan kan denken dat je misschien heel moeilijk aan opdrachten komt of je misschien minder goede kwaliteit levert.


9. Belangenorganisaties

Zoek informatie op bij stichtingen voor freelancers. Er zijn meerdere belangenorganisaties die richtlijnen geven en tips voor tariefstelling.

Onderwerp:  Freelancers   Salaris  

Reactie(s) [0]

Geen reacties gevonden

Jouw reactie

Onderwerp:
Naam:
Email:
Website:
Reactie:

Je reactie wordt gecontroleerd voordat hij wordt geplaatst. Het kan dus even duren voordat je hem daadwerkelijk ziet.